En aquesta ocasió l’informe analitza els diferents escenaris després de la constitució del nou Estat català.
De les diferents alternatives, la de continuar a la Unió Europea (UE) és la més versemblant
Ahir es va fer públic un nou informe
del CATN en el que els autors analitzen els diferents escenaris que es podrien
produir en el moment en que Catalunya consumés la seva secessió de l’Estat
espanyol i es constituís en un nou Estat al Sud d’Europa. Aquest és el sisè
informe que el CATN ha lliurat al govern, i anuncia que d’aquí a l’estiu en
presentaran de nous
En aquest sisè informe, el Consell Assessor marca quatre possibilitats
en el cas que Catalunya esdevingui un nou Estat europeu, relatives a les
possibles reaccions que la Unió Europea (UE) pugui tenir davant d’aquesta
possibilitat.
Presentació del sisé informe del CATN. El conseller de presidència Francesc Homs i el president del CATN, Carles Viver i Pi Sunyer van presentar l'informe |
El segon escenari passa per
considerar que en el moment de comunicar la constitució de Catalunya com
a nou Estat europeu a l’UE, aquesta
consideri que cal obrir un procés “ad hoc” per tal de poder incorporar novament
a Catalunya com a Estat de ple dret de l’UE. Aquesta situació comportaria un
curt període de temps en el que Catalunya en restaria exclosa, mentre durés el
procés de negociació d’aquest conveni “ad hoc”.
Un tercer escenari estudiat seria que en el moment que Catalunya
comuniqués a l’UE la seva constitució com Estat independent, l’UE decidís obrir
un procés d’adhesió convencional com el de qualsevol país que s’hi vulgui
adherir per primera vegada. Això implicaria que Catalunya s’hauria de posar a la cua de tots els països que abans hagin manifestat el seu interès per
pertànyer a l’UE.
I l’últim dels escenaris estudiats passaria pel fet que l’UE es negués
fins i tot a obrir una procés d’adhesió ordinari, fet que comportaria que
Catalunya quedés exclosa “sine die” de la Unió Europea.
En aquest últim supòsit , i fins i tot en el període transitori del
tercer dels escenaris, Catalunya podria establir acords bilaterals amb la
mateix UE tal com tenen establerts països com Suïssa o Kosovo. També Catalunya
es podria adherir a la EFTA (Associació Europea de Lliure Comerç) constituïda
per països com Islàndia. Liechtenstein,
Noruega i també Suïssa. També seria possible que Catalunya es sumés a l’Espai
Econòmic Europeu constituït per la pròpia UE i l’EFTA, i fins i tot podria
participar en l’espai Shengen del que en formen part 26 països independentment
de la seva pertinença o no a l’UE.
Segons el CATN, les dues primeres alternatives són les que semblen més
raonables, i les que a judici d’ells les que tindrien més possibilitats de
acabar sent situacions reals. Jo per la meva part em decanto obertament pel
primer dels escenaris, i ho faig per aquestes dues raons de pes que exposo tot
seguit:
La primera és molt senzilla d’entendre: Jo avui sóc ciutadà europeu de
ple dret. Qui em traurà aquesta condició, i en base a quina legislació? Si jo
sóc ciutadà europeu no ho puc deixar de ser, només per la voluntat d’unes
persones que no tenen cap legislació en la que basar-se per treure’m la
ciutadania europea
Tinc encara una segona raó: algú creu que països tan pragmàtics com
Alemanya, per posar un exemple, deixaran que moltes empreses d’alemanys amb
interessos i instal·lacions industrials a Catalunya, deixaran que els seus
ciutadans sofreixin cap risc o perjudici econòmic? En aquesta línia econòmica encara
podríem afegir un altre realitat: sent Catalunya un contribuent net a l’UE,
algú es pensa que Alemanya renunciaria als ingressos procedents de Catalunya?
El dia que siguem un nou Estat d’Europa, els catalans continuarem sent
ciutadans de l’UE, de la mateixa manera que ho som ara. N’estic ben convençut.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada